Turun telakan historia – Laivanrakentamista jo vuodesta 1737
Meyer Turun telakan historia ulottuu lähes 300 vuoden päähän. Vuonna 1737 kaksi liikemiestä, Esaias Wechter ja Heinrich Remgean, alkoivat rakentaa puisia aluksia Turun kaupungissa.
Telakkateollisuus heräilee
1800-luvun jälkimmäisellä puoliskolla rakennettiin kaksi uutta telakkaa: Hietalahden telakka Helsinkiin (1865) ja Vulcanin telakka Turkuun Aurajoen rantaan (1898). Pian jälkimmäinen yhdistyi joen vastarannalla toimineen Ab Crichtonin telakan kanssa. Vuonna 1936 Wärtsilä osti sekä Hietalahden telakan että Ab Crichton-Vulcanin.
Teollisuuden kannalta katsottuna laivanrakennusala kasvoi nopeasti sotien jälkeen. Ensimmäiset rakennetut alukset olivat varsin yksinkertaisia, kuten proomuja ja kuunareita, mutta vuosien varrella kehitys vei kohti tutkimus- ja matkustaja-aluksia.
Nimi Crichton-Vulcan säilyi käytössä vuoteen 1965 asti, jolloin telakan nimeksi tuli Wärtsilä Turun Telakka. Vuonna 1971 Wärtsilän Turun telakka oli Suomen suurin työpaikka. Telakalla työskenteli 5300 työntekijää.
Fuusioiden aika
Johtavat suomalaiset laivanvarustajat olivat perustaneet Oy Laivateollisuus Ab:n telakan Turkuun, Pansioon vuonna 1945. Valmet otti telakan omistukseensa vuonna 1973.
Wärtsilän telakka Aurajoen rannalla puolestaan alkoi käydä 1970-luvulle tultaessa vanhanaikaiseksi ja lisäksi sen ympärille kasvanut asutus esti telakan laajentamisen. Vuonna 1976 Wärtsilä vihki käyttöön modernin Pernon telakan.
Vuonna 1986 Wärtsilä ja Valmet päättivät yhdistää laivanrakennustoimintansa Pernon telakalle yhteisomistuksessa olevaan yritykseen. Vuonna 1989 yritys jatkoi toimintaansa uudella nimellä Masa-Yards. Vuodesta 1991 lähtien Turun ja Helsingin telakan osaomistajana oli norjalainen Kvaerner ASA. Fuusiot jatkuivat vuonna 2002, kun Aker ja Kvaerner yhdistivät voimansa ja niistä tuli Aker Kvaerner Yards.
Telakka korealaisomistuksessa
Vuonna 2004 Aker yhdisti suomalaiset telakat yhden katon alle ja yrityksen nimeksi tuli Aker Finnyards. Elokuussa 2008 korealainen STX Shipbuilding osti Aker Yardsin ja yhtiön nimeksi tuli STX Europe. Sen Suomen toimintoja hoidettiin nimellä STX Finland.
1700-luvun puualuksista nykypäivään
Tänä päivänä Turun telakan omistaa saksalainen perheyhtiö Meyer Group. Nykyinen toimitusjohtaja on Tim Meyer, joka edustaa jo yrityksen seitsemättä sukupolvea.
Liki kolmensadan toimintavuoden aikana Turun telakalla on puuveneistä päästy pitkälle: nykyään Meyer Turku Oy on erikoistunut erittäin vaativien, innovatiivisten ja ympäristöystävällisten risteilyalusten, autolauttojen ja erikoisalusten rakentamiseen. Meyer Turku on yksi maailman johtavista risteilyalusten rakentajista yhdessä muiden Meyerin Saksassa toimivien telakoiden kanssa.Jan Meyer johti Meyer Turun telakan toimintaa vuodesta 2014. Hänen veljensä Tim Meyer aloitti telakan toimitusjohtajana syyskuussa 2020.