Pienistä palikoista suureksi kokonaisuudeksi

Meyer Turun telakka on erikoistunut erittäin vaativien, innovatiivisten ja ympäristön kannalta tehokkaiden risteilyalusten, autolauttojen ja erikoisalusten rakentamiseen. Nykyaikaisessa laivanrakentamisessa käytetään modulaarisia rakennusprosesseja, jotka minimoivat laivan kokoamisen vaatiman työmäärän.

Jokainen moduuli on valmiiksi koottu. Nämä yksittäiset rakennuspalikat – jopa 80 kappaletta laivaa kohti – liitetään lopuksi yhteen kuivatelakalla. Modulaarinen rakennusprosessi mahdollistaa sen, että eri asiantuntijaryhmät voivat työskennellä samanaikaisesti yhden aluksen parissa. Tämä lyhentää rakennusaikaa merkittävästi.

Teräslevyistä ja -profiileista tehdään paneeleita
Paneelit ja seinät muodostavat osion
Valmiit osiot kootaan lohkoiksi
Jopa 80 lohkosta rakentuu risteilyalus

Huippuluokan suunnittelua

Laivanrakentaminen on modernia teollisuutta, joka kokoaa yhteen laajan valikoiman erilaista teknologiaa rajoitetussa tilassa, näkymättömissä asiakkaiden katseilta. Virtalähteet, ilmastointijärjestelmät, makea- ja jätevesiteknologia, varastonhallinta ja jätehuolto – kaiken pitää toimia sujuvasti. Myös laivan rakentamiseen käytettävien eri materiaalien määrä on valtava. Esimerkiksi telakallamme valmistuneiden Mein Schiff -laivojen rakentamiseen käytettiin kuhunkin 2 000 km sähkökaapelia, 180 km putkia, 8 500 m² ikkunoita, 335 000 litraa maalia, 30 000 m² mattoja – ja paljon muuta. Prosessoimme reilusti yli 15 miljoonaa osaa jokaista risteilyalusta varten. Vertailun vuoksi, Airbus A 380 -lentokoneen rakentamiseen menee noin miljoona osaa, ja auto koostuu noin 10 000 komponentista.

Risteilyalusten kehittäminen ja rakentaminen on erittäin monimutkaista ja haastavaa työtä. Siksi tietokoneavusteinen tekniikka on integroitu jokaiseen vaiheeseen suunnittelusta valmistumiseen. Kuinka monta kilometriä kaapeleita laivaan on vedettävä ja kuinka paljon ne maksavat? Miten paino on jaettava, jotta alus pysyy vakaana tuulessa ja aallokossa? Milloin kukin tuotantovaihe on aloitettava, jotta varmistetaan oikea-aikainen toimitus varustamolle? Mitä materiaaleja tulee käyttää paloturvallisuuden ja äänieristyksen varmistamiseksi? Suunnittelijoidemme on ratkaistava kaikki nämä kysymykset – ja monet, monet muut. Siksi alusten suunnittelussa ja rakentamisessa hyödynnetään virtuaalisia 3D-malleja ja liikkuvia visualisointeja. Jokainen uusi alus on laskettava uudelleen ainutlaatuisen ja räätälöidyn suunnittelun varmistamiseksi.

Työ telakallamme heijastelee Teollisuus 4.0:n periaatteita: kaikki vaiheet suunnitellaan, käsitellään ja ohjataan digitaalisin ja pitkälle automatisoiduin keinoin. Loppujen lopuksi jokaisen hammasrattaan on osuttava kohdalleen, jotta voidaan varmistaa korkein mahdollinen laatu sovittujen budjettien ja määräaikojen puitteissa.

Koeajo viimeistelee prosessin

Testaamme jokaisen laivan huolellisesti sekä laituri- että merikokeissa ennen luovutusta asiakkaalle. Koematkalla eli merellä tehtävissä testeissä tehdään lopulliset laitteistojen testaukset ja säädetään ne optimiasetuksiin. Merellä testataan myös laitteistojen yhteistoimintaa ja laivan tuleva henkilökunta harjoittelee omaa toimintaansa.