Nestekaasun (LPG) ja nesteytetyn maakaasun (LNG) kuljetuskalusto

Turun telakka on tunnettu nestekaasun (liquedified petroleum gas, LPG) ja nesteytetyn maakaasun (liquedified natural gas, LNG) kuljetukseen tarkoitettujen erikoissäiliöalusten kehittäjä ja rakentaja. Nestekaasu on kuljetettava hyvin matalassa, jopa -163 celsiusasteen lämpötilassa.

Turussa suunniteltiin ja rakennettiin 1980-luvulla yhdeksän nestekaasutankkeria ja ne toimitettiin Japaniin, Norjaan ja Venezuelaan. Suunnittelutyö jatkui LNG-säiliöalusten parissa. Alukset toimitettiin Abu Dhabiin Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien ja Japanin välisiä LNG-kuljetuksia varten. LNG:n lastinhallintajärjestelmän kehitys- ja tutkimusvaiheen aikana kehitettiin ja otettiin käyttöön uusia innovaatioita. Tilavuudeltaan 137 000 m3:n lastisäiliöt olivat tuohon aikaan maailman suurimmat alumiinitankit ja niiden ansiosta telakka ansaitsi ylittämättömän maineen LNG-piireissä tankkien korkean laadun ja täsmällisen toteutuksen ansiosta.

Viimeisin esimerkki yhteistyöstä arktisella alueella toimivan vaativan öljy- ja kaasuyhtiön kanssa on arktisen LNG-säiliöaluksen kehitystyö. Suunnitellussa tilavuudeltaan 170 000 m3:n erikoisaluksessa on esimerkiksi pitkälle kehitetty kahden polttoaineen dieselsähköinen koneisto ja patentoitu kaksitoiminen Aker Arctic Double Acting Ship ‑aluskonsepti, jolla on kovissa jääolosuhteissa vaadittava Arc 7 ‑jääluokitus. Uuden sukupolven LNG-säiliöalukset on tarkoitettu Koillisväylän karuihin olosuhteisiin.